vrijdag 24 januari 2014

Meerwaarde voor de popcultuur in de omgeving.


Vedram Mircetic gitarist van De Staat met Achterhoekse roots bron foto
Morgen staat de Nederlandse topband De Staat op het podium van de popzaal in de DRU Cultuurfabriek. De gitarist van De Staat Vedran Mircetic is opgegroeid in de  Achterhoek. Redenen genoeg voor ons om Vedran eens wat vragen te stellen.

Wie ben je en wat doe je?
Vedran Mircetic, gitarist van De Staat. Ik beantwoord op moment de interview vragen.

Wat heb je met de Achterhoek?
Ik heb 21 jaar in Aalten gewoond, sinds ik op mijn 13e naar Nederland kwam. Nu woon ik anderhalf jaar in Nijmegen.

Wat vind je van het DRU Industriepark?
Fantastisch mooi complex met een heus poppodium voor Achterhoek, volgens mij wel een meerwaarde voor de popcultuur in de omgeving.

Wie zijn je grote voorbeelden?
Mijn ouders en grootouders op persoonlijk vlak, qua gitaarspelen en muziek maken zijn het er heel erg veel maar als ik toch een paar moet noemen dan zijn Ritchie Blackmore, Stevie Ray Vaughan en Robben Ford de belangrijkste. Al zegt mijn goede vriend Julian Sas dat ie het meest Eric Clapton in mijn spel terug hoort.

Aalten of Nijmegen?
Flauwe vraag hoor, je maakt het me onnodig moeilijk. Ik moet zeggen dat ik het prima naar mijn zin heb hier in Nijmegen maar vind het toch wel fijn om af en toe terug te gaan naar Aalten en een biertje te drinken bij Schiller, de mooiste kroeg van Nederland.

David Bowie of Bruce Springsteen?
100% David Bowie, één van de weinige artiesten bij wie ik gitaar zou willen spelen. Springsteen heb ik niks mee.

Wat kunnen bezoekers zaterdag verwachten?
Een muzikale verrassing vol afwisseling, humor, ontroering en herkenning gebracht door een ervaren band die telkens weer het uiterste van zichzelf vergt.