maandag 20 januari 2014

De ingepakte ijzergieter


Af en toe plaatsen wij hier een stukje uit ons rijk gevulde archief. Het onderstaande stukje is geschreven door Helmoed van Eck en stamt uit 2011.

Zondag fietste ik weer eens over het terrein van het DRU Industriepark. Een achtje over de bruggetjes, zomaar, om te genieten van het landschap en de gebouwen. Tot mijn verbazing trof ik voor het portiersgebouw een volledig ingepakte ijzergieter.
Een ludiek protest tegen het een of ander? Een daad van een homoclub? Een Christokloon?

Het aan de ijzergieter bevestigde bordje maakte me wat wijzer: "Ik geef je de Achterhoek" stond erop, met daarbij het embleem van Echt Achterhoek.
Na wat googlen bleek het te gaan om een actie vanuit de Regio Achterhoek. Een aantal beelden en zelfs de korenmolen in Zeddam was een paar dagen ingepakt als een soort sinterklaasgeschenk.
Op de website 'Ik geef je de Achterhoek' lezen we waarom: De Achterhoek is een cadeautje dat je graag wilt weggeven.
De Achterhoek moet tussen de oren komen en beter op de kaart worden gezet.

Dat laatste is nog hard nodig, zo was dinsdagavond weer eens te zien. In het overigens leuke tv-programma Tatatataal was 'elendzanger' Henry Welling te gast. Hij zong een lied in een streektaal en cabaretier Peter Heerschop moest raden uit welke streek. Trots liet hij weten dat hij het dialect herkende. "Uit de Achterhoek, in Overijssel!" Zangeres Roos Rebergen, uit nota bene Duiven, stond erbij en keek er naar. Ook Kildernaar Welling zei er niks van. Beschamend! Typisch Achterhoeks gedrag?
Speciaal voor Peter Heerschop en andere niet-wetenden: DRU Cultuurfabriek, Ulft, gemeente Oude IJsselstreek, Achterhoek, GELDERLAND.