woensdag 13 november 2013

Hapje Cultuur met Bert Taken

Hapje Cultuur 24 november met Bert Taken
Bert Taken is medewerker van dit weblog en 24 november te gast bij Hapje Cultuur  Voor ons een mooie gelegenheid om Bert eens te interviewen.

1. Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Bert Taken. Onder de naam BlueHipster maak ik ‘modern retro graphics’; illustraties, schilderijen en straatkunst. Maar ik ben ook al mijn hele leven muzikant. Naast veel optreden heb ik muziek voor commercials, films, TV-series en documentaires gemaakt. Ook heb ik diverse compilatie-albums zoals “Dutch Rare Groove’ en “Dutch Exotica’ samengesteld. Vooral de Exotica is een aparte muziekstroming, met invloeden op architectuur en interieur, waarover ik tijdens Hapje Cultuur uitgebreid zal ingaan. Kort geleden heb ik de poëziebundel ‘Geen Tuba’ van Piet Post vormgegeven en een aantal gedichten van muziek voorzien. Enkele van deze gedichten, voorzien van beelden en muziek, zullen we ook presenteren tijdens het Hapje Cultuur.

2. Wat is Hapje Cultuur?
Eén keer in de maand vindt er onder de noemer 'Hapje Cultuur' een smakelijk bijeenkomst plaats in de DRU Cultuurfabriek. Tijdens deze bijeenkomst presenteert een kunstenaar zijn werk aan het publiek en treedt de kunstenaar rechtstreeks in contact met het publiek. Hapje Cultuur vindt van 11.30 – 12.30 uur plaats in een openbare ruimte en ditmaal in de theaterzaal. Entree € 2,50 aan de deur.  ‘Hapje Cultuur’ is een gezamenlijk initiatief van Muziekschool Oost-Gelderland, Kunstenaars Collectief Breekijzer en de DRU Cultuurfabriek.

3. Waarom ben je te gast bij Hapje Cultuur ?
Dat zou je eigenlijk aan de persoon moeten vragen die de gasten uitnodigt. Maar ik denk dat mijn hiervoor beschreven activiteiten wel een uitnodiging rechtvaardigen.

4. Wat heb je als kunstenaar aan het DRU Industriepark?
Als ik voor mijzelf spreek; tot nu toe nog niet zoveel. Maar dat verlang ik ook niet; voor opdrachten en verkoop maak ik gebruik van mijn eigen kanalen en netwerken. Misschien dat het met ICER wat gaat veranderen.

5. Wat kan nog beter op het DRU Industriepark?
ICER is een interessant en moedig project, maar er is nog weinig te zeggen over de ontwikkeling hiervan. Ik besef dat het lastig is om in het theater en in de popzaal activiteiten te plannen die voldoende publiek aanspreken. Maar persoonlijk vind ik dat de programmering wel wat spannender mag. In de popzaal zie ik te vaak tributebands en vergane-glorie acts.

6. Waar ben je tevreden over op het DRU Industriepark?
Al met al ben ik toch wel tevreden met het DRU Industriepark in haar totaliteit; er is het gehele jaar wat te doen, de SSP-HAL wordt ook steeds vaker gebruikt en  ICER komt er nu bij.

7. Mis jij je vorige woonplaats Utrecht nog?
Nee, ik zie mijn vrienden aldaar nog even vaak als voorheen. Het is een uurtje rijden met de auto of wat langer met de trein. Utrecht is op dit moment en de komende decennia een grote bouwput; ik ben blij met mijn groene omgeving hier. En hoewel het culturele aanbod in Utrecht groter is, maak  ik hier meer gebruik van culturele voorzieningen.