dinsdag 23 oktober 2012

Twee Geestverwanten te zien in de Galerij bij de Boeken



Tot 25 november exposeren de twee  Duitse kunstenaars Eugenie Bongs-Beer met beelden en Christina Sauer in  de Galerij bij de Boeken op het DRU Industriepark.  Beiden waren deelneemster aan Huntenkunst.

ingehouden kracht in brons gegoten

Eugenie maakt zowel beelden als schilderijen. In beide technieken is duidelijk haar stijl herkenbaar. De expositie in Ulft beperkt zich tot haar beelden. Eugenie heeft haar roots in Oostenrijk liggen, het land van haar vader. Ongetwijfeld kwam ze in contact met de barok. Oostenrijk is het land bij uitstek, waar de barok tot volle bloei kwam. Zowel in de gebouwen daar als bij beelden komt dat tot uitdrukking. Nu is uitgesproken Bongs-Beer nou niet de kunstenares van de uitbundige sfeer. Er is geen sprake van wulpse overvloed maar juist daarentegen wint bij haar de ingetogenheid. En toch maakt deze terughoudendheid haar werk niet saai. Juist het tegenovergestelde is het geval. Naast de stilte en de ingetogenheid is er
sprake van een gebalde inwendige kracht. Een kracht die je alleen kunt ervaren bij het zien van haar werk. Deze kracht brengt haar beelden tot leven en trekt ook daardoor de aandacht van de kijker.

rust en menselijk

In alle stilte blijven de beelden boeien en ze houden daardoor de aandacht van de kijker vast. Ingetogenheid en uitstraling gaan in haar werk steeds samen. Een meditatieve sfeer wordt voelbaar en maant tot rust, tot voorzichtigheid. Zeker dat laatste aspect wordt opgeroepen door de wat kwetsbare uitdrukking, die zeker niet tot geweld aanzet. Zie daar de mens, haar mens. Of je wilt of niet als kijker voeren haar mensen je mee. Ze zijn inleefbaar en je wordt geconfronteerd met de menselijke kant van de mens. Ook is de mens al mediterend gebonden aan een plek en toch nemen haar beelden op hun beurt overtuigend en daadwerkelijk de zaalruimte in haar totaliteit in.

sfeer bepalend

Haar beelden bepalen de omgevende ruimte. Ze zijn de voor galerieruimte sfeer bepalend en ze hebben daardoor invloed op de gemoedsrust van de kijker. Gevangen in brons treden ze als het ware uit hun innerlijke kern en ze treden daardoor buiten hen zelf. Steeds weer is er in haar werk sprake van een merkwaardige tegenstelling. Een tegenstelling die zorgt voor spanning en rust. Starende figuren en toch zijn ze actief aanwezig. En dan is er de suggestie van stoerheid en tegelijk de tederheid die door een ijle voorstelling veroorzaakt wordt. Platte delen gaan samen met de breed aandoende rompen, die weer gecomplimenteerd worden door de tedere wat kleine hoofden. En toch is er sprake van harmonie. Alles valt binnen haar stijl op een evenwichtige en op een vanzelfsprekende manier samen.

de mens

Bij haar beelden staat steeds de mens centraal. Uitgangspunt in haar werk, zeker bij haar beelden, zijn portretten, maar wel met een geheel eigen karakter. Wonderlijk is bijvoorbeeld de verhouding tussen de ruimtelijke uitstraling en de figuren die veelal plat en daarnaast taps toelopen, alsof ze daardoor de ruimte doorklieven. Ook de veelal kleine en tedere hoofden misstaan niet op de volumineuze rompen. Ook deze rompen wordt hun lompheid ontnomen door hun dikte terug te brengen tot dunne vlakken, althans vanaf de zijkant gezien. Dan is er nog de suggestie van stilstaan en bewegen, gevangen in een momentopname. Ronde, bollende, plastische vlakken worden afgewisseld met vlakken, die in lijnen eindigen en daardoor is er sprake van naast ruimtelijke ook aandacht voor grafische aspecten. Er is niet zo zeer aandacht voor het detail maar veel meer voor het totaal, waardoor het gevoel van eenheid nog meer benadrukt wordt.

evenwichtige en fijnzinnige grafiek 

Christina Sauer is in de galerie vertegenwoordigd met haar grafiek. Zij bekwaamde zich in de grafiektechniek. Voor haar betekent deze techniek een voortdurende zoektocht naar nieuwe wegen. Juist daarin ontwikkelde zij een geheel eigen stijl, waardoor elk afzonderlijk werk als de hare herkenbaar is. Rust en harmonie zijn belangrijke en opmerkelijke eigenschappen binnen haar werk. De harmonie wordt bereikt door een sterke en consequente compositievoering, die bij haar zeker niet in starheid verzand. De opbouw wordt door speelse accenten doorbroken, die zelfs voor een gevoel van enige beweging zorgen. Ook deze speelse intermezzo’s kloppen gevoelsmatig volledig. Niets is in disharmonie. De diverse onderdelen vormen samen een evenwichtig totaalbeeld. De vormen zijn sober en werken daardoor kernachtig.

grensverleggend

De druktechniek beheerst zij perfect. Zoals veel kunstenaars probeert ook zij de grenzen binnen haar techniek te verleggen. Bij haar werk maakt zij gebruik van verschillende materialen. Houtdruk wisselt zij af met het werken van sjablonen. Lijnen worden neergezet of gedrukt met onder andere de zijkant van een karton. Elk materiaal geeft de lijn een eigen karakter. De strakke lijnen wisselen zich af met poreuze, rafelige lijnen, die de speelsheid nog vergroten en de levendigheid binnen het geheel verhogen. Verschillende materialen gebruikt zij voor haar drukken. Je zou bij haar daarom kunnen spreken van gemengde techniek. Er is voor haar geen beperking in het materiaalgebruik. Ze gaat het avontuur in haar materiaalgebruik aan, zoekend naar nieuwe mogelijkheden. Tot nu toe ongebruikelijke materialen zijn voor haar geen bezwaar. Zo hangen er in de galerie meters hoge bedrukte banieren. Een feest van ritme en harmonie. Voor dit werk gebruikt ze jaarringen als grote drukstempels. De beelden zijn op
polyester - zeker niet een voor de hand liggend materiaal - afgedrukt. De stof biedt haar vele voordelen. Ze is transparant en waardoor een merkwaardig zwevend en fijnzinnig gevoel ontstaan kan. De voorstelling lijkt vederlicht. De aanwezige lijnen zijn stille getuigen van een harmonieus lijnenspel. Juist door de transparante eigenschap komen de lineaire structuren nog beter tot hun recht en valt haar voorliefde voor een grafische uitvoering nog meer op.

essentie

Haar werken beperken zich steeds tot de essentie. Geen overweldigende en zeker geen overvloedige decoraties, maar ze legt zich de beperking op om zich louter bij vlakken, structuren en lijnen te houden. Haar abstracties lijken een evenwichtige wereld aan de kijker te openbaren. Een wereld waarin alle onderdelen zelfstandig zijn en tegelijk weer op hun beurt  ingebed zijn in een rustgevende rangschikking, die op hun beurt weer tesamen het werk als een geheel complimenteren. Ook in kleurgebruik munt zij uit door zich een grote beperking in kleurkeuze op te leggen. Geen bonte overdaad maar door haar kleurgebruik ontstaan er compacte vlakken. Er lijkt sprake van series te zijn, zowel in de enkelvoudige voorstellingen als bij de diverse samen gerangschikte panelen. Toch blijkt bij naderbeschouwing, dat er geen sprake van herhaling is. Elk werk of elk deel blijkt weer af te wijken van de andere. Daarmee is er steeds sprake van unica’s. Seriedruk in de eigenlijke betekenis komt bij haar daarom niet voor. Zeker is er geen sprake van oplages of massaproductie.

verwantschap

De werken van Christina Sauer en Eugenie Bongs-Beer passen uitstekend bij elkaar. Je voelt meteen hun verwantschap, de geest van waaruit ze ontstaan zijn en in de geest waarmee beide kunstenaars te  werk gaan en dit ondanks dat er wel degelijk aanwijsbare verschillen zijn. De aanwezige gelijkenissen vallen vooral gevoelsmatig terug te voeren. Zo is ook eveneens het werk van Christina fijnzinnig en ingetogen, zeer harmonieus en kennen daarentegen ook sommige beelden van Eugenie grafische elementen en wel door de sterk aangezette contourlijnen, die sommige van haar portretten kennen.  Bij Sauer spelen eveneens ritme, compositie, structuren en natuurlijk de lijnvoering een grote rol en daarnaast zijn er de vlakken, die zij als bouwstenen gebruikt. Wat hen duidelijk onderscheidt in het werk, is dat Bongs-Beer concreter en realistischer te werk gaat, terwijl bij Christina abstractie steeds een belangrijke rol speelt. De  werken van beide kunstenaars zorgen ervoor, dat de expositie  een rustige en evenwichtige samenhang bezit.


 PROGRAMMA   2012/2013




8 oktober tot                        Christina Sauer            Eugenie  Bongs Beer
25 november                        grafiek                         beelden
                                             Duitsland                     Duitsland

26 november 2012 tot          Gunter Wagner
5  januari 2013                    schilderijen
                                             objecten
                                             Duitsland

Programma 2013

14 januari tot                       Oostgelders Fotografen Collectief
2 maart                                ‘Het gedroomde landschap’
                                            12 fotografen
                                            Nederland

11 maart  tot                        Frans Venhorst
4 mei                                   objecten, installaties
                                            Nederland

13 mei tot                           ‘De Litouwers komen!’
22 juni                                 Landenproject Huntenkunst