vrijdag 29 januari 2016

De Parkdichter | 70 | Emeke Buitelaar

 Anton en Emeke | 1993


Expositiewerkgroep van Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert in de Giethal van ICER op het DRU-Industriepark te Ulft: Ontmoetingen | beeldend werk door Emeke Buitelaar

vrijdag 5 februari t/m zondag 13 maart 2016

Het thema van de expositie is ontmoeting. In 1993 ontmoette Emeke Buitelaar de beeldend kunstenaar Anton Heyboer. Ze vertelt er nu over: “Ik mocht samen met hem schilderen, spelen, lachen en onze kunstenaarsziel delen.” Ze hebben toentertijd een aantal werken gemaakt voor het goede doel; het redden van de witte neushoorn. Vijfhonderd waren er toen nog maar. Ze werkte veel met het Wereld Natuur Fonds samen en besloot via haar kunst een donatie te doen. Een deel van het gezamenlijk werk is verkocht ten bate van de neushoorn en de rest mocht Emeke houden. Van het origineel “De boot van Anton en Emeke” te zien bij ICER, mocht ze later een zeefdruk maken. Dit was een bijzondere gebeurtenis op zich, zoals alles wat met Anton te maken heeft. Bij ICER hangen nog een paar monoprints (een druktechniek waarbij slechts één afdruk gemaakt kan worden) waarop Emeke, Anton en haarzelf geschilderd heeft. Vlak na haar bezoek aan hem.”Van hem heb ik zoveel geleerd, dingen die je van niemand anders kan leren. Hij is zo uniek, ik kom er nu pas aan toe om al onze belevenissen op te schrijven!” aldus Emeke. Daarom vindt ze het leuk om juist nu deze werken te exposeren. Daarnaast heb ik ontmoetingen met diverse andere culturen geschilderd en opgehangen. Een surfer op zeildoek en twee grote monoprints. Op dit moment maak ik vooral mozaïeken en werk ik in olieverf. Maar binnenkort ga ik in het atelier en cursusruimte van BREEKijzer, in de commiesruimte van ICER, het monoprinten weer oppakken.

Waar: In de ‘Giethal’ van ICER Innovatiecentrum, Hutteweg 32, Ulft, +31 (0) 315-820 280.

Wanneer: op de reguliere openingstijden van vrijdag 5 februari t/m zondag 13 maart 2016; dinsdag t/m vrijdag 10:00-17:00 uur | zaterdag en zondag 13:00-17:00 uur. Overige tijdstippen en op maandag: alleen geopend op afspraak.

Entree: gratis als alleen de expositie van BREEKijzer bezocht wordt: aanmelden bij de balie.


De boot van Anton en Emeke | 1992

De boot van Anton Heyboer en Emeke Buitelaar

tekst Anton:

De grote regel voor mij is, de vrouw zonder haar te begeren, het meisje, het talent, de oorsprong … nog voordat zij vorm en naam heeft ... dat zijn de wetten der hormonen als deel van het werkelijk leven uit louter sereniteit.

In 1951 viste ik in Ymuiden in de Y17348 hier tegen het leven te leven in een klein wereldje … maar de regels van het bestaan dringen daar als inspiratie in door.

PS : Anton leefde zeer sober op deze boot, hij vertelde Emeke dat er voor zijn maaltijd vissenkoppen naar hem werden gegooid.